Dom Verdan F.A.Q.

Wanneer kan ik beter niet mee lopen met de Dom Verdan Loop?
Deelnemen aan de Dom Verdan Loop is leuk en gezond. Voor, tijdens en na het evenement is het echter belangrijk goed stil te staan bij een aantal tips, om op een verantwoorde manier te genieten van het evenement. Lees deze tips goed, maar wees er altijd van bewust dat je bij sportactiviteiten zelf primair verantwoordelijk bent voor je gezondheid. Heb je in de week voor de Dom Verdan Loop bijvoorbeeld een koortsende ziekte (>39 graden), loop dan niet mee!


Hoe voorkom ik blessures?
De websites www.voorkomblessures.nl en www.sportzorg.nl zijn een must voor elke deelnemer, om goed na te lezen. Of je nu een beginnende, recreatieve of prestatiegerichte sporter bent, je vindt er informatie over onder andere de volgende belangrijke onderwerpen:

  • leefstijl (o.a. voeding & drinken, alcohol, roken, overgewicht en tijdens het evenement);
  • sportuitrusting (hardloopschoenen en kleding);
  • training (warming-up & cooling down, oefeningen, opbouw, techniek en overtraining);
  • weer (sporten in de zon en smog);
  • sportmedisch (blessures en sportmedisch onderzoek).


Wat zijn de gedragsregels van de Dom Verdan Loop?

Neem jezelf en je medelopers in acht 
Hardlopen tijdens de Dom Verdan Loop gebeurt met veel lopers tegelijk. Het is belangrijk dat iedereen gezond de finish passeert. Signaleer je een medeloper die niet meer verantwoord bezig is, spreek hem/haar hier op aan of waarschuw een medewerker van de organisatie of het Rode Kruis.

Rechts lopen, links inhalen
Net als in het verkeer geldt deze regel ook bij het hardlopen in grote groepen. Houd zoveel mogelijk de rechterkant van de weg aan, zodat snellere lopers links kunnen inhalen.

Gooi afval in de afvalbak
Gooi bekertjes en fruitresten in de daarvoor bestemde afvalbakken, bijvoorbeeld bij de verzorgingsposten.

Laat het toilet netjes achter
Laat het toilet na gebruik zo netjes mogelijk achter door geen vuil buiten de toiletpot te deponeren.

Volg aanwijzingen van de organisatie op
Volg altijd aanwijzingen van medewerkers van de organisatie op, zonder met hen in discussie te gaan.


Waar kan ik handige trainingstips vinden?
Via onze Facebook pagina delen wij regelmatige tips over hardlopen, training, voeding en andere gerelateerde zaken. Volg ons hier!


En waar nog meer?
MYASICS.nl is een gratis online service voor hardlopers. Je kunt een persoonlijk trainingsschema aanmaken, een logboek bijhouden en je prestaties analyseren. Of je nu je marathontijd wilt verbeteren of gewoon wilt beginnen met trainen voor je eerste wedstrijd, MY ASICS helpt je om met precies de juiste hoeveelheid training je hardloopdoel te bereiken. En dankzij de handige, gratis app (iPhone en Android) kan je alle trainingsgegevens precies registreren en synchroniseren met de online service.

Sinds kort is er ook de MY ASICS Facebook-applicatie, die sporters zoals jij helpt hun doelen te bereiken door middel van training, motivatie en ondersteuning. De facebook-app geeft je onder andere hints en tips voor het trainen en biedt je vrienden en familie de mogelijkheid om jou een steuntje in de rug te geven om je doel te bereiken. Dus met MY ASICS kan je 100% voorbereid aan de start staan van de Dom Verdan Loop op 25 juni 2017.

Snap ie?